جزئیات وبلاگ
- صفحه اصلی
- مقالات /
- ماشین سنگین /
- مایع ادبلو (AdBlue) چیست و چه کاربردی دارد؟
مایع ادبلو (AdBlue) معمولاً به عنوان یک محلول استفاده میشود که در خودروها با موتور دیزل استفاده میشود.
این مایع به صورت اختلاطی از آب تصفیه شده و ادیا (یا اوره) سولفات (NH4)2SO4 است.
از ادبلو برای کاهش آلودگی محیط زیست ناشی از اکسید نیتروژن (NOx) استفاده میشود.
کاربرد اصلی مایع ادبلو در سیستم SCR (انتخابی کاتالیست انتخابی) است.
در ماشینهای سنگین با موتور دیزل، مواد مضر مانند اکسید نیتروژن به عنوان نتیجهی احتراق در موتور تولید میشود.
با افزودن مایع ادبلو به خروجی این اکسیدهای نیتروژن، واکنشی شیمیایی تحت عنوان انتخابی کاتالیست انجام میشود که منجر به تبدیل اکسید نیتروژن به نیتروژن و آب میشود که هر دو بیخطر برای محیط زیست هستند.
تاکنون، مایع ادبلو به عنوان یک راهکار موثر در کاهش آلودگی هوا و افزایش بهرهوری سوخت در خودروها با موتورهای دیزل شناخته شده است.
مایع ادبلو (AdBlue) به عنوان یک محلول آبی تصفیه شده با اوره (آمونیاک) سولفات در خودروهای دیزلی با موتورهای Euro 4، Euro 5، Euro 6 (استانداردهای آلایندگی اروپا) در ماشینهای سنگین استفاده میشود.
این مایع در فرآیند انتخابی کاتالیست انتخابی (SCR) نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا با اکسید نیتروژن (NOx) دارد.
عمده کار ادبلو به کاهش انتشار اکسید نیتروژن (NOx) که به عنوان مواد آلاینده خطرناک در اگزوز خروجی موتور دیزل تولید میشود، میپردازد.
برای این منظور، ادبلو به صورت مایع در یک مخزن جداگانه در خودرو ذخیره میشود.
زمانی که موتور کار میکند و اکسوزیون (خروجی) ایجاد میشود، مقدار مشخصی از ادبلو به سیستم SCR منتقل میشود.
در سیستم SCR، ادبلو با اکسید نیتروژن در تبدیلکننده کاتالیستی (کاتالیست) ترکیب میشود.
این ترکیب باعث واکنش شیمیایی می شود که اکسید نیتروژن به نیتروژن (N2) بیخطر و آب تبدیل می کند،. در واقع، ادبلو به عنوان منبع اوره، نیتروژن اکسید را به نیتروژن بیخطر تبدیل میکند.
این فرآیند به کاهش انتشار NOx از خروجی موتور کمک میکند و در نتیجه به بهبود کیفیت هوا و کاهش آلودگی محیط زیست کمک میکند.
استفاده از ادبلو بهطور گسترده در خودروهای حمل و نقل مسیرهای طولانی و ماشینهای سنگین اهمیت زیادی دارد، زیرا این نوع خودروها بهطور معمول دارای مصرف سوخت بالا و انتشار آلایندههای بیشتری هستند.
بله، استفاده از مایع ادبلو (AdBlue) در خودروها با موتورهای دیزل میتواند بر مصرف سوخت تأثیر بگذارد.
این تأثیر معمولاً به صورت مثبت بوده و در کاهش مصرف سوخت به کمک بهینهسازی عملکرد موتور و کاهش انتشار آلایندهها نقش دارد.
به طور کلی، آلایندههای اصلی ایجاد شده از موتورهای دیزل، اکسید نیتروژن (NOx) و ذرات جامد (PM) هستند.
استفاده از مایع ادبلو به عنوان بخشی از سیستم SCR به کاهش انتشار NOx کمک میکند، که معمولاً منجر به بهبود کارایی سوختی میشود.
همچنین، کاهش آلایندههای مخرب موجود در گازهای خروجی موتور (مانند NOx و PM) باعث بهبود کارکرد موتور میشود.
این بهبود میتواند باعث افزایش توان و عملکرد موتور شود که به صورت مستقیم تأثیرگذار بر مصرف سوخت خواهد بود.
به همین دلیل، اکثر خودروهای دیزلی با موتورهای Euro 4، Euro 5، Euro 6 و همچنین ماشینهای سنگین از سیستم SCR و استفاده از مایع ادبلو برای بهبود کارایی سوختی و کاهش آلایندهها استفاده میکنند.
پر کردن مخزن ادبلو در خودروهای دارای سیستم SCR بسیار آسان است.
این مخزن معمولاً در نزدیکی مخزن سوخت خودرو قرار دارد و به عنوان مخزن جداگانهای طراحی شده است.
برای پر کردن مخزن ادبلو، مراحل زیر را دنبال کنید:
توجه: همیشه از دستورالعملهای تولید کننده خودروی خود پیروی کنید. اطمینان حاصل کنید که از ادبلو با کیفیت و مطابق با استانداردهای تولید کننده خودرو استفاده میکنید. همچنین، از اشتباه در مخلوط کردن ادبلو با سوخت خودرو پرهیز کنید، زیرا این ممکن است به عملکرد خودرو آسیب برساند.
چراغ هشدار ادبلو (AdBlue) در خودروهای دیزل با سیستم SCR (انتخابی کاتالیست انتخابی) نمایانگر میزان کم شدن مایع ادبلو در مخزن است.
این چراغ معمولاً در صفحهنمایش داشبورد خودرو قرار دارد و با رنگ آبی یا سبز روشن میشود.
هنگامی که میزان ادبلو در مخزن کم میشود و نیاز به تعویض آن پیش میآید، چراغ هشدار ادبلو روشن میشود تا به راننده اعلام کند که باید مخزن ادبلو را پر کند.
این اطلاع رسانی به راننده اهمیت دارد زیرا اگر مخزن ادبلو کاملاً خالی شود، سیستم SCR دچار عملکرد نادرست میشود و انتشار NOx بیشتر میشود که ممکن است منجر به عدم تطابق با استانداردهای آلایندگی محیط زیست گردد.
وقتی چراغ هشدار ادبلو روشن میشود، بهتر است به سرعت اقدام به پر کردن مخزن ادبلو کنید.
در بازار خودروهای سنگین، بسیاری از خودروها با موتور دیزل با سیستم SCR و مخزن ادبلو عرضه میشوند. از زمان اجرای استانداردهای آلایندگی اروپا (Euro) 4 به بالا، استفاده از مایع ادبلو به عنوان روشی برای کاهش انتشار آلایندهها به ویژه اکسید نیتروژن (NOx) اجباری شده است.
به همین دلیل، اکثر خودروهای سنگین مدرن دارای سیستم SCR و مخزن ادبلو هستند.
برخی از معروفترین شرکتهای تولید کننده خودروهای سنگین که از تکنولوژی SCR و ادبلو استفاده میکنند عبارتاند از:
نتیجه گیری:
استفاده از مایع ادبلو در خودروهای دیزلی به عنوان یک روش کاهش آلایندههای NOx، میتواند بهبود قابل توجهی در کیفیت هوا و کاهش آلودگی هوا ایجاد کند.
با این حال، استفاده از مایع ادبلو نیازمند نگهداری و تعویض دورهای تجهیزات مربوط به آن است و هزینههایی را به دنبال دارد که باید در نظر گرفته شوند.
همچنین، از آنجایی که استفاده از مایع ادبلو برای کاهش آلایندههای NOx به سیستم تزریق موتور دیزل وابسته است، عدم تامین و تزریق مایع ادبلو به موقع میتواند باعث کاهش کارایی و افزایش آلایندههای NOx در خروجی اگزوز شود.
65185