جزئیات وبلاگ
- صفحه اصلی
- مقالات /
- ماشین سنگین /
- بررسی مشخصات و قیمت کشندهی ولوو FH500 معمولی و نیوفیس
در این مقاله قصد داریم با زبان ساده به بررسی مشخصات و قیمت ماشین سنگین کشندهی ولوو FH500 بپردازیم.
برای توضیح ابتدایی در مورد اینکه ماشین سنگین چیست و انواع آنها و بهترین کشندهی موجود در ایران کدام است میتوانید به وبلاگی که در این مورد نوشتهایم با این لینک مراجعه فرمایید.ماشین سنگین چیست؟.
به صورت خلاصه میتوان گفت ماشین سنگین؛ وزن و اندازهی آنها بیشتر از خودروهای سواری می باشد و نوع باری آنها بیش از 6 تن بار و نوع مسافربری آنها بیش از 26 نفر را میتوانند جابهجا کند و در صنعت حمل و نقل ، باربری سنگین ، فعالیتهای معدن و ساخت و ساز و… استفاده میشوند.
ماشینهای سنگین به 2 دستهی کامیونها و کشندهها تقسیم میشنود. کشندهها که در ایران به اصطلاح عامیانه کله تریلی نیز نامیده میشوند به تنهایی قابلیتی ندارند، و باید به وسایلی همچون کفی تریلی ، ترانزیت ، تانکر و … متصل شده و آنان را حمل کنند.
این کارخانهی سوئدی تبار چند ملیتی نقش مهمی در پیشرفت صنعت خودروسازی داشته است و تولیداتی شامل کامیون، اتوبوس، لیفتراک، موتورهای دیزل و گازی، تجهیزات سنگین، گیربکس، اکسل، پمپ هیدرولیک، تجهیزات ترابری و سازهای، سامانههای دریایی و صنعتی است.
در سال ۱۳۶۴ شرکت سایپا با همکاری شرکت ولوو، تحت عنوان سایپا دیزل در ایران به تولید، و مونتاژ ماشینهای سنگین اقدام نمود.
ولوو FH (ولوو اف اچ ) که اکثرا به شکل تلفظ فرانسوی آن ( ولوو اف هاش) بیان می شود جز تولیدات شرکت ولوو تراکس میباشد. از این مدل بسیار محبوب و موفق تا کنون 400 هزار دستگاه کامیون به فروش رسیده است.
نام FH مخفف عبارت Forward control High entry است و عددی که بعد از آن میاد به معنی میزان حجم موتور بر حسب لیتر است.
اولین مدلهای ولوو FH در سال ۱۹۹۳ به بازار معرفی شدند که FH12 و FH16 نام داشتند و جز سری اول به حساب می آیند.
محصولات FH تاکنون 5 سری تغییرات کلی را پشت سر گذاشتهاند. در حال حاضر نسل پنجم تولیدات مدل FH در حال تولید است.
دلیل محبوبیت این مدل، داشتن موتورهای قوی با دامنه قدرت 420 تا 540 اسب بخار است.
ولوو FH500 نسل چهارم مدل FH می باشد . در زمینهی ماشین سنگین چون بحث قدرت ماشین برای حمل بار است اولین موضوع که به آن باید پرداخت موتور کامیون میباشد.
FH500 داری موتور توربوشارژ DCA13 دیزلی 6 سیلندری با حجم حدود 12/8 لیتر و قدرت 500 اسب بخار و داری گشتاور 2500 نیوتن بر متر است. این موتور با استفاده از تکنولوژیهای جدید سوخترسانی عملکرد قوی و مصرف سوخت کمی را به ارمغان میآورد. این پیشرانه مجهز به پیش گرمکن استارت موتور و فن الکتریکی ویسکوز است.
طبق آمار موتور FH500 قدرتمندترین موتوری است که در ایران مونتاژ شده و بر روی خودرو های سنگین استفاده میشود، این موتور مجهز به سیستم ترمز خفه کن اگزوز، پیش گرم کن استارت و همچنین فن الکتریکی ویسکوز و ظرفیت روغن 33 لیتر میباشد.
دارای گیربکس یا همان جعبه دندهی 16 دندهایی میباشد که به سه مدل؛ دستی ،I-Shift و Powertronic تقسیم بندی میشوند. حداکثر سرعت این کامیون 135 کیلومتر در ساعت مجاز است.
جعبه دندهی اتومات I-Shift دارای 12 دنده در جلو و 2 دنده در عقب میباشد که مدل AT2612D نام دارد. با حداکثر گشتاور 2600 نیوتن بر متر کار میکند. گیربکس آی شیفت چند سال متوالی عنوان بهترین جعبه دنده را از آن خود کرد.
دارای طول 5890 میلیمتر، عرض 2550 و ارتفاع 4029 میلیمتر می باشد. وزن خالص 7/5 تن و وزن ناخالص 44 تن مجاز است، یعنی باری حدود 36/5 تن را مجاز به جابهجایی است.
سیستم تعلیق FH500 محور جلو پارابولیک با فنر و میل موجگیر، و تعلیق محور عقب بادی همراه با بالن و ریموت تنظیم ارتفاع حافظهدار با قابلیت تنظیم اتومات و دستی از داخل کابین است.
سیستم ترمز :
سیستمهای ترمز محور جلو و عقب دیسکی و مجهز به ترمز هوشمند EBS و همچنین مجهز به ترمز ضد لغزش TCS است. ترمز موتور از نوع خفهکن اگزوز، و VEB+ از نوع عملکننده روی سوپاپها است.
شرکت ولوو اتاق های مدل FH را در سه سایز Sleeper Cab ، Globetrotter Cab ، Globetrotter XL Cab تولید میکند. در ایران این 3 مدل با عناوین یک خط ،دو خط و سه خط نیز نامیده میشوند. از تعداد خطوط پشت کابین نیز میتوان به سایز کابین پی برد.
لازم به ذکر است که تختها را میتواند در 3 حالت نرم، نیمه سفت و سفت سفارش داد.
کروز کنترل ، فشار و دما سنج روغن ، دکمه استارت موتور خارج از کابین (برای روشن کردن بخاری درجا قبل از سوار شدن و کاربرد های دیگر) ، GPS ، استاندارد آلایندگی یورو4 ( در ایران بعد از 2سال یورو5 استفاده شد) ، پشتیبانی سیستم مشترک، برنامه پایداری الکترونیکی، سر و صدای پایین، هشدار برخورد، ترمزهای کششی، فرمان پویا، میدان دید، دریچه فرار اضطراری، صندلیهای قابل تنظیم ،طراحی زیبا و دلنشین و… از امکانات این مدل میباشد.
امکانات ویژه FH500 شامل سیستم های رفاهی مدرن، سیستمهای جهت کنترل ESP و بهبود عملکرد ترمز ABS ، استقرار در جادههای لغزنده ، سیستم ضد قفل ترمزEBS ، سیستم پیش بینی تصادف (ACS) است.
در کل کشندهی FH500 با استفاده از فناوریهای پیشرفته، بسیار محبوب و دارای راندمان بالا است.
این کشنده برای اولین بار در سال 2012 میلادی (1391 شمسی) به بازار عرضه شد. در ایران طی سال های 1394 الی 1399 شمسی ولوو FH500 به عنوان بالاترین سری FH در ایران تولید شد.
الف_سیستم تغییر مسیر SPOT که کاربرد آن هشدار به راننده برای عدم تغییر ناگهانی مسیر به علت وجود شخص یا وسیلهایی در نقطهی کور راننده است. نحوهی نمایش این هشدار هم به صورت نماد کوچک در آینه دید عقب سمت مسافر (شاگرد) است.
ب_ در داشبورد کلیدی وجود دارد به اسم DAS که کاربرد آن ارتباط با پشتیبانی و درخواست کمک است. اپراتورها با استفاده از شناسه شاسی، موقعیت کامیون و کد تشخیصی، می توانند به مشکل راننده رسیدگی کنند.
ج_ کلید چک که نمایانگر اطلاعاتی از قبیل دادههای موتور، مسافت پیموده شده، مصرف سوخت، کدهای تشخیصی گسل، شرایط رانندگی و وضعیتهای مهم مثل قطعات (لنتهای ترمز، کلاچ، باتری، خشک کن هوا و…) را در صفحه نمایش است و مشخص میکند که زمان تعویض یا تعمیر قطعات چه زمانی میباشد.
د_ سنسور و دوربین کنترل ترافیکی که این امکان را به ما میدهد که فاصله با وسایل نقیلهی جلویی را به حافظه سیستم سپرد و در صورت کم شدن فاصله، با نشان دادن چند خط قرمز روی شیشه جلو، هشداری به راننده داده میشود. همچنین میتوان فاصله و حدود ترمز اضطراری را مشخص کرد و در صورت کمتر شدن فاصله از این حد، کامیون به صورت خودکار ترمز اضطراری خواهد کرد.
نیوفیس همان مدل FH500 معمولی است ولی با تغییراتی که بیان میکنیم.
نسل پنجم مدل FH محسوب میشود. دارای موتور 6 سیلندر D13K با 500 اسب بخار و گشتاور 2800 نیوتن بر متر است.
این موتور استاندارد آلایندگی یورو 6 و I_SAVE دارد. ( در ادامه توضیح داده میشود ) دارای وزن حدودی 8 تن است.
کشندهی FH500 نیوفیس مدل 2021 وارد شده به ایران که مورد بررسی قرار گرفته است دارای مشخصات زیر می باشد؛
1- گیربکس12سرعتهی I_ SHIFT اتومات ریتارد دار و دارای سیستم isee :
سیستم isee اولین بار است که توسط ولوو اجرا شده است. براساس توپوگرافی جاده و GPS گشتاور و نیروی موتور را کنترل میکند. به طور مثال؛ در جاده سربالایی نیروی بیشتری منتقل میکند ولی در سرازیری از چرخش خود لاستیکها توسط شیب جاده نیرو منتقل میکند. گیربکس isee طبق اطلاعاتی که از مسیر در اختیار دارد اتوماتیک دنده ها را تنظیم میکند تا مصرف سوخت به کمترین حد ممکن و بازدهی سوخت به بیشترین حد ممکن برسد.
2- سیستم تعلیق دیفرانسیل داری 4 بالون است که باعث نرم و راحت بودن موقع حرکت میشود.
3- داری سیستم I_SAVE
4- نور چراغ هوشمند : بر اساس محیط تنظیم میشود راننده نیاز نیست برای رانندگان روبهرویی نور را پایین یا بالا کند
5- چراغ شور جلو اتوماتیک
6- صفحه کیلومتر دیجیتال جذاب
7- دارای مخزن اد بلو: باعث کاهش آلایندگی میشود.
8- کابین 3 خطه
9- تغییر شکل چراغ ها و بهتر شدن آیرودینامیکی ماشین و تغییر شکل جلو پنجره و رکاب بغل دربها نسبت به FH500
10- هنگام راهنما زدن راننده ، نقطهی کور که توسط دوربین زیر آینه شاگرد ضبط می شود در مانیتور نمایش داده میشود.
11- کروز تطبیقی نسبت به ماشین جلویی دارد
12- ترمز موتور 3 زمانه و خفه کن
13- سیستم ترمز ضد لغزش
14- کلید DAS که ارزیابی راننده است به صورتی که وقتی سنسور خط خوان چند بار هشدار بدهد که لاستیک ها خطوط را لمس کرده اند و یا سنسور نقطه کور چند بار هشدار بدهد که حرکت خطرناک رخ داده است، این آپشن هشدار میدهد که راننده نیاز به استراحت دارد و حتی ممکن است ترمز اضطراری را با احتیاط فعال کند.
15- سیستم سنجش درجه باد تایرها و سیستم هشدار باز شدن درب باک
کامیون کشندهی ولوو اف اچ 500 با بهرهبرداری از فناوری I_ SAVE موفق به کاهش مصرف سوخت شده است. استفاده از موتور بسیار کارآمد، بهینهسازی مدیریت سوخت و تکنولوژیهای جدید در کاهش مصرف سوخت و کاهش انتشار گازهای آلاینده مؤثر بوده و از نظر اقتصادی برای شرکتهای حمل و نقل بسیار مهم است. این فناوری به این صورت است که گازهای خارج شده از مدار توسط سیستم I_ SAVE و مخزن اد بلو دوباره در مدار قرار میگیرد و مجدد استفاده میشود برای همین است که گشتاور موتور آی-سیو 2600 نیوتن بر متر است و 300 نیوتن بر متر بیشتر از یک موتور FH معمولی است .
همچنین مصرف سوخت آن نسبت به یک ولوو عادی تا ۷ درصد در سال کمتر است .
تولید گاز های گلخانه و co2 نسبت به یک ولوو FH عادی ۳۳ درصد کاهش میابد.
ولوو FH I_SAVE هیچ ربطی به گیربکس ندارد و میتواند گیربکس عادی و یا گیربکس دو کلاچه داشته باشد.
موتور اف اچ آی سیو دارای 3 ویژگی سیستم جفت سوپر یا همان توربو کامپوند ، سیستم پیستون های مواج ، سیستم کاتالیزوری و کاهنده آلایندگی است و این دلیل متفاوت بودن موتور I_SAVE نسبت به موتورهای معمولی میباشد.
آرم و علامت آی سیو که نمایانگر دوست دار محیط زیست هم میباشد در کنار درب کشنده قرار میگیرد.
با توجه به تغییر مداوم نرخ دلار در بازار فعلی ایران قیمت دقیق نمیتوان در این باره اعلام کرد و حدود و رنج قیمت اعلام میشود، تیم اوساجو در تاریخ 20 تیر 1402 با پرسش از چند کارشناس خرید و فروش ماشینهای سنگین به این قیمتها دست یافت:
ولوو FH500 مدل 1399 قیمت 4/600/000/000 تومان
ولوو FH500 خشک مدل 1400 قیمت 4/870/000/000 تومان
ولوو FH500 نیوفیس مدل 2021 3خط وارداتی 6/200/000/000 تومان
ولوو FH500 مدل 2022 وارداتی 11/000/000/000 تومان
این متن توسط تیم اوساجو تهیه گردیده است. اوساجو اپلیکیشن تخصصی خدمات ماشینهای سنگین می باشد و در این اپلیکیشن میتوانید آگهی های خریدو فروش ماشین سنگین را مشاهده کنید.
با لینک زیر میتوانید دانلود کنید. سپاس
49702